Na naszych oczach dokonuje się coraz bardziej zaawansowana modernizacja dróg transportu. Na własnej skórze doświadczamy trudności związanych z remontami jezdni czy torów. Nasz dyskomfort tym spowodowany powinna łagodzić świadomość, że po przeprowadzeniu odpowiednich napraw i dodaniu ulepszeń będziemy mogli cieszyć się coraz sprawniejszym przepływem towarów różnymi szlakami. Jakie są więc najpopularniejsze rodzaje transportu w Polsce?
Transport samochodowy
Eksperci od wielu lat z uwagą monitorują rynek transportu w naszym kraju. Analiza danych z publikowanych raportów pozwala na wyciągnięcie odpowiednich wniosków, które mają wpłynąć na poprawę warunków transportu. Okazuje się, że najpopularniejszym rodzajem transportu w Polsce jest oczywiście transport samochodowy, z którego korzystają zarówno przedsiębiorcy prywatni, jak i publiczni. Na polskich drogach widok samochodu dostawczego czy większej ciężarówki to codzienność. Z tego typu transportu korzystają przede wszystkim przewoźnicy zajmujący się dostarczaniem przesyłek (kurierzy, poczta) oraz firmy zajmujące się przewozem towarów w skali hurtowej. Dlaczego ten typ transportu dominuje w Polsce? Aby odpowiedzieć na to pytanie, wystarczy porównać długość dostępnych dróg transportu samochodowego z długością i dostępnością pozostałych. Transport samochodowy po prostu dociera do każdego, nawet najbardziej odległego i położonego na uboczu, zakątka Polski.
Transport kolejowy
Drugim, znacznie mniej popularnym rodzajem transportu w naszym kraju, jest transport kolejowy. Chociaż kolej często może dotrzeć szybciej w dane miejsce niż samochód, a równocześnie przewieźć więcej towarów, to jednak na jej niekorzyść działają liczne remonty, które w przyszłości mają usprawnić przepływ przesyłek tą drogą, oraz zdecydowanie mniej rozbudowana infrastruktura. Tory kolejowe nie docierają jednak do wielu mniejszych miast Polski, szczególnie tych położonych na wschodzie. Niewątpliwą natomiast zaletą tego typu transportu jest możliwość przesyłania towarów dużego gabarytu na o wiele większą skalę niż w transporcie samochodowym. To ważny czynnik ekonomiczny, gdyż wysyłka dużej ilości towaru w jeden partii transportu ogranicza znacznie koszta.
Transport lotniczy
Jeszcze mniejszy udział w transporcie ma przemysł lotniczy, gdyż porty dla samolotów są umiejscowione tylko w kilku największych miastach Polski. Ładowność maszyn również jest ograniczona, a koszta związane z przesyłem tą drogą przekraczają często korzyści (największą z nich jest oczywiście szybkość transportu). Na rozwój tego środka transportu będziemy więc musieli jeszcze poczekać.
Transport rzeczny i morski
Znikomy natomiast udział transportu możemy zaobserwować, jeśli chodzi o żeglugę śródlądową. Od lat trwają dyskusje dotyczące przywrócenia szlaków handlowych poprzez przystosowanie rzek i dostępnych kanałów. Do zalet tego typu transportu niewątpliwie należałyby oszczędność energii i możliwość przewozu dużych gabarytów. Ten środek transportu popularny wiele wieków temu nie bez przyczyny został jednak wyparty na rzecz innych środków komunikacji. Należy pamiętać, że rzeki, jako czynnik stworzony przez naturę, a nie człowieka, bywają nieprzewidywalne. Dodatkowo należy brać pod uwagę koszt przystosowania ich na potrzeby transportu. Trochę większy udział ma transport morski, ale jest on nastawiony przede wszystkim na wymianę handlową z innymi państwami.