Logistyka dla branży motoryzacyjnej, na czym polega?

Kategorie Biznes0 Komentarzy

Samochód to przede wszystkim skomplikowana maszyna złożona z setek tysięcy części wytwarzanych w fabrykach oddalonych od siebie o tysiące kilometrów. Jego produkcja przypomina układanie puzzli, a każdy element musi być dostarczony we właściwe miejsce w określonym czasie. W związku z tym, logistyka dla branży automotive jest bardzo ważna. Jak działa i jak się nią zarządza?

Specyfika logistyki dla branży automotive

Logistyka dla branży automotive to coś więcej niż zwykły transport. Przy planowaniu produkcji koncerny motoryzacyjne muszą bowiem myśleć o elastyczności. Fabryki muszą zwiększać lub zmniejszać produkcję w zależności od zapotrzebowania, więc niezwykle istotny jest szybki przepływ informacji wzdłuż całego łańcucha dostaw, zarówno pomiędzy zakładami produkcyjnymi, jak i dostawcami surowców i usług. Największym wyzwaniem w logistyce dla branży automotive są krótkie terminy dostaw i presja na zachowanie niskich kosztów transportu. Logistycy muszą więc stosować niestandardowe rozwiązania, np. wykorzystywać transport kolejowy. Firmy logistyczne nie tylko wspomagają montaż aut, lecz także oferują pomoc w rozwoju, produkcji i wprowadzaniu na rynek nowych samochodów. Ponadto, zajmują się również pakowaniem prototypów, odprawą celną i transportem z zapewnieniem wysokiego stopnia bezpieczeństwa i poufności. Firmy zajmujące się logistyką dla branży automotive organizują również logistykę w fazie produkcji i zajmują się komunikacją związaną z wprowadzeniem pojazdu na rynek.

Jak organizuje się logistykę dla branży automotive?

Logistyka dla branży automotive w dużym stopniu opiera się na systemach informatycznych. To właśnie w branży motoryzacyjnej jako w jednej z pierwszych wdrożono na masową skalę podejście „just in time” czyli dostaw na czas, co pozwoliło na duże redukcje kosztów produkcji i logistyki. Dzięki tej strategii prawie do zera zminimalizowane zostały stany magazynowe w procesie produkcji samochodów. Standardem są także systemy klasy WMS (Warehouse Management System), które pozwalają na szybką lokalizację towarów w przestrzeni magazynowej. Aplikacja przejmuje kontrolę nad pracą wózków widłowych. Menedżer magazynu wyposażony w smartfon lub tablet niemal z każdego miejsca może zaplanować wysyłki swoim kierowcom. Systemy WMS w logistyce dla branży automotive są pomocne w planowaniu transportu, śledzeniu przesyłek i zarządzaniu pracą ludzi. Stosuje się także EDI (Electronic Data Interchange), czyli elektroniczną wymianę dokumentów i danych. Przyspiesza to przepływ informacji i upraszcza zarządzanie. Precyzyjny i efektywny system pozwala na zamawianie towaru oraz monitorowanie dostaw.

W logistyce dla branży automotive bardzo ważna jest sprawna organizacja, gdyż części samochodowe w każdej chwili powinny być dostępne w punktach serwisowych. Stąd tez konieczność zatrudnienia wykwalifikowanego operatora logistycznego.